Bevallen doet pijn. Daar kan niemand omheen, maar elke bevalling is anders. De ene vrouw kan gemakkelijker met de pijn omgaan dan de ander. Hoeveel pijn jij zult hebben en hoe je deze ervaart, kan niemand voorspellen. Maak je vooral niet te veel zorgen: er zijn allerlei manieren om de pijn te verzachten, met en zonder medicijnen, thuis en in het ziekenhuis!

‘Baringspijn’ (de pijn van weeën) is bijzonder: je hebt die pijn alleen als je bevalt. Je lichaam reageert op de pijn door zelf pijnstillers aan te maken, dat zijn de zogeheten endorfinen. Deze endorfinen maak je meer aan als je goed weet te ontspannen.

Tijdens de bevalling is het belangrijk dat er iemand bij je is die jij vertrouwt en die je steunt. Vrouwen die tijdens de bevalling goede ondersteuning krijgen, ervaren vaak minder pijn.  Ze hebben ook minder vaak behoefte aan een pijnbehandeling met medicijnen. Daarom is het heel belangrijk om goed na te denken over wie jij straks bij je bevalling wilt hebben. Natuurlijk zijn wij er ook om je te steunen tijdens de weeën.

• Tips om met de pijn om te gaan

Afleiding
    Let nog niet te veel op de pijn in het begin. De weeën zijn dan meestal nog goed te verdragen. Ga zo lang mogelijk gewoon door met waar je mee bezig bent. Zoek afleiding. Bijvoorbeeld door te lezen, tv te kijken of te luisteren naar muziek.

Verschillende houdingen
    Als de weeën sterker worden en meer pijn gaan doen, is het vaak moeilijker om je te ontspannen. Ga dan naar een plek waar jij je prettig voelt en probeer uit in welke houding jij je het beste kunt ontspannen. Je kunt bijvoorbeeld staand een wee opvangen, terwijl je een beetje wiegt met je heupen of leunt op een tafel of stoel. Bij rugweeën kan het prettig zijn om op je handen en knieën te zitten. Je kunt ook op een krukje gaan zitten en voorover hangen op de tafel. Lig je liever? Probeer dan eens of het goed voelt om op je zij te liggen, eventueel met een kussen tussen je benen. Of leg een kussen onder je buik en in je rug. Rondlopen kan ook prettig zijn. Probeer gewoon zelf uit wat voor jou het beste voelt! Pas vooral op dat je niet verkrampt of je adem inhoudt als de pijn eraan komt. Dan kun je niet goed ontspannen. Laat alles zo losjes mogelijk hangen en blijf rustig ademhalen. Dan voel je de pijn minder. Zorg er ook voor dat je tussen de weeën zoveel mogelijk ontspant en rust neemt.

Zorg ervoor dat je het lekker warm hebt
    Warmte helpt om te ontspannen. Zorg er dus voor dat de temperatuur in de kamer aangenaam is. Doe warme kleren aan die gemakkelijk zitten. Als je ligt, kun je warmwaterkruiken bij je buik en rug leggen. Een warm bad is ook een goed idee. Veel vrouwen vinden het lekker om onder de douche te staan of te zitten, met een warme straal water uit de douchekop op hun buik of rug gericht. Het warme water helpt je om te ontspannen, waardoor je de pijn minder voelt.

Denk positief
    Geloof erin dat je dit aankunt. Denk steeds: deze wee is weer voorbij en komt niet meer terug. En wees niet boos op jezelf als het even niet lukt. Er zijn van die momenten dat de pijn je overvalt en dat je het even te kwaad hebt. Op die momenten is het belangrijk dat er iemand is die je steunt. Voor de partners of andere mensen die bij de bevalling aanwezig zijn, is het belangrijk  positief te blijven te blijven steunen en motiveren.

Concentreer je op je ademhaling
    Als je het ritme van je ademhaling volgt, ben je minder gericht op de pijn. Dat helpt je om je te ontspannen en dan kun je de weeën beter opvangen. Blijf dus rustig doorademen. Adem in, en adem dan langzaam in vier tellen uit.

Massage
    Een massage van je onderrug of benen kan prettig zijn als de weeën sterker worden. Het leidt je af van de pijn en voorkomt verstijving van de onderrug. Sommige vrouwen willen liever dat iemand met twee vuisten constant tegen hun onderrug drukt. Probeer het uit en laat weten wat je wel en niet fijn vindt. Misschien mag er wel helemaal niemand aan je komen en wil je liever met rust gelaten worden. Laat dat dan ook gerust weten!

• Pijnbestrijding thuis: ‘alternatieve’ behandelingen

Je kunt thuis alleen behandelingen krijgen waar géén medicijnen aan te pas komen. Denk bijvoorbeeld aan acupunctuur, hypnose, aromatherapie (geuren), steriele waterinjecties, acupressuur en de geboorte-TENS. Lees en bekijk hier animatiefilmpjes over pijnbestrijding zonder medicatie.

• Pijnbestrijding met medicijnen

Je kunt ook medicijnen tegen de pijn krijgen. Voor pijnbestrijding met medicijnen moet je altijd naar het ziekenhuis. De reden is dat bij toediening van medicijnen voortdurend je hartslag, bloeddruk en ademhaling moeten worden gecontroleerd. Ook de conditie van je kindje moet worden bewaakt (registratie van de hartslag via een cardiotocogram). De apparatuur daarvoor is alleen in het ziekenhuis beschikbaar.

Omdat elke vorm van pijnstilling bepaalde nadelen heeft, is ons advies om het in eerste instantie altijd zonder te proberen. Normale baringspijn kun je als vrouw vaak aan. Mocht het zo zijn dat het je toch tegenvalt of bijvoorbeeld als de bevalling lang duurt, weet dat er dan altijd iets is voor de pijn. Indien jullie aangeven dat je medicijnen tegen de pijn wilt, zullen wij dit nooit tegenhouden als het medisch verantwoord is. Er is 24 uur per dag pijnstilling beschikbaar in het ziekenhuis.

Lees en bekijk hier animatiefilmpjes over pijnbestrijding met medicatie. Het verschilt per ziekenhuis welke vormen van pijnstilling aanwezig zijn. Hierover kunnen we je desgewenst uiteraard meer vertellen.

Als je vragen over de bevalling en de pijn die daarbij hoort, kun je uiteraard aan ons stellen!